Recenzja

Gordon’s Gin

Alexander Gordon był jednym z pierwszych pionierów destylacji wysokiej jakości ginu. W 1769 roku założył firmę zajmującą się destylacją alkoholu w londyńskiej dzielnicy Southwark i zaczął doskonalić własną markę, używając wyłącznie najlepszych naturalnych botaników, aby stworzyć pożądany przez niego smak ginu.

Jedna z najsilniejszych marek ginu na świecie. Historia sięga 1769 roku.

Produkcja później przeniosła się do Clerkenwell w 1786 roku, a jałowcowy spirytus pływał po morzach w 1800 roku, tworząc legiony fanów na całym świecie. W 1984 roku produkcja przeniosła się do Laidon, Essex, a w 1998 roku do Fife, pod Edynburgiem w Szkocji i odbywa się tam po dziś. W dalszym ciągu znajduje się tam “Old Tom”, klasyczny miedziany alembik typu “pot still”, który ma ponad 200 lat (Gordon’s Gin jest również destylowany w różnych miejscach na całym świecie).

Receptura

Dokładna receptura na mieszankę botanikaliów tworzących Gordon’s Gin jest zamknięta w głowach zaledwie jedenastu osób na świecie. Ta ściśle strzeżona tajemnica była przechowywana przez zadziwiające 240 lat. Gin ten jest trzykrotnie destylowany i rzekomo, zawiera:

  • szyszkojagody jałowca,
  • nasiona kolendry,
  • korzeń arcydzięgla,
  • lukrecję,
  • korzeń irysa,
  • skórkę pomarańczy i cytryny,
  • imbir,
  • olej z chińskiego cynamonowca (kasja)
  • gałkę muszkatołową.

Według Gordons’a, w celu znalezienia dokładnej, powtarzalnej mieszanki smaków, każdego roku testuje się nawet 3000 botaników. Jałowiec jest wybierany ręcznie każdego roku i przechowywany przez dwa lata, aby zintensyfikować olejki eteryczne zawarte w szyszkojagodach. To potęguje smak jałowca i jest uważane za przyczynę bardziej tradycyjnego profilu Gordon’sa. Marka rozpoczęła także produkcję Sloe Gin w 1906 roku, który do tej pory pozostaje w produkcji.

Gin

Gordon’s

Ponad 250 lat tradycji. To śpiący gigant, który zasługuje na szacunek.

Zielona butelka Gordon’s Gin natychmiast stała się rozpoznawalna w Wielkiej Brytanii i przeszła długą drogę w dalszym umacnianiu swojej reputacji. Nie ma raczej baru, czy pubu, w którym nie ujrzymy butelki Gordon’sa. Wersja ginu w przezroczystej butelce jest również znana wielu osobom, ale zaskakujące jest to, że niewielu zna różnicę między nimi. Zielona butelka ma moc 37,5% ABV (do 1992 roku gin miał stężenie alkoholu na poziomie 40%, ale zostało zredukowane, aby utrzymać ABV na poziomie innych „białych” alkoholi jak wódka czy biały rum sprzedawanych w Wielkiej Brytanii; kolejnym powodem była redukcja kosztów) podczas gdy wersja bezbarwna to zmienne ABV pierwotnie przeznaczona na rynki zewnętrzne. Tak chociażby w USA jest to 40%, RPA 43%, Australii i Nowej Zelandii 37.2%, Europie (obok podstawowej wersji 37.5%) 47.3%. Na półkach sklepowych w Polsce Gordon’s Gin znajdziemy w przezroczystej butelce z żółto-czerwoną etykietą o stężeniu alkoholu wynoszącym 37.5%.

To właśnie w zielonej butelce gin ten był wypuszczony na rynek po raz pierwszy.

O ile zielony kolor butelki może wydawać się chwytem marketingowym, aby przyciągnąć uwagę, jest zupełnie odwrotnie. To właśnie w zielonej butelce gin ten był wypuszczony na rynek po raz pierwszy. Prawdziwy powód użycia zielonego szkła spowodowany był ograniczeniami produkcyjnymi w Wielkiej Brytanii w 1800 roku, ponieważ koszta były zbyt duże, aby produkować szkło przezroczyste, biorąc pod uwagę, jak podstawowe były wówczas techniki produkcyjne. Większość butelek była wtedy zielona. Ta charakterystyczna, wyraźna wersja ginu Gordon’s (wersja eksportowa) została po raz pierwszy użyta w wyniku dużego australijskiego zamówienia z 1907 roku.

Title

Odtąd zachowano rozróżnienie pomiędzy wpustem partii krajowej (mamy na myśli Wielką Brytanię) i eksportowe zarówno w stężeniu alkoholu jak i wyglądzie butelki.

 

Ciekawostką jest również, że butelka w kształcie shakera do koktajli, która kojarzona jest z marką Tanqueray (w 1898 roku Tanqueray połączył się z Gordons & Company, dzisiaj oba w portfolio Diageo), została wprowadzona na rynek w 1924 roku, a jej zawartość stanowił właśnie koktajl. Zabutelkowane Martini, Fifty-Fifty, czy Gimlet były odpowiedzią na rosnącą popularność koktajli i niewiedzę jak robić je poprawnie przez pijących. To pokazuje, że innowacja zawsze była najważniejsza dla marki Gordon’s.

Dziwna bestia znajdująca się na nakrętce to w rzeczywistości dzik. Legenda głosi, że podczas wyprawy myśliwskiej, dawno zaginiony przodek klanu Gordon uratował króla Szkocji od dzika. Wtedy właśnie narodził się emblemat i na zawsze zaopatrzył etykietę każdej butelki. Pomimo posiadania dzika w herbie, płyn nie przypomina charakterem brutalnego zwierzęcia. Ale o nutach smakowych później.

Gordon’s Gin był – i nadal jest – jednym z bardzo oryginalnych graczy i jednym z pierwszych na świecie masowo produkowanych ginów o wysokiej jakości. Już samo to jest zdumiewającym osiągnięciem. Można też uczciwie powiedzieć, że ich rozwój, techniki, premiery i ciągły wzrost od ponad 200 lat stworzyły rynek dla wielu innych gatunków. Są niezaprzeczalnymi pionierami i zasługują na uznanie i szacunek.

 

Przez dziesięciolecia, a z pewnością przez 20 lat poprzedzających boom ginu w 2006 roku, Gordon’s był głównym graczem, który natychmiast kojarzył się z ginem i nadal jest kochany przez wielu gorliwych zwolenników.

Choć nie powali twoich kubków smakowych na kolana, ważne jest, aby pamiętać, że jest całkiem do zaakceptowania wśród większości marek ginu w supermarketach. Mimo, że nie ma żadnych szczególnych właściwości, innych niż bycie cytrusowym, po kilku łykach składa się w delikatny, łatwy do picia gin, który tworzy przyjemny klasyczny g&t. To prosty fakt, który wyjaśnia, dlaczego Gordon’s był ogromnym sukcesem wśród masowej publiczności.

Przy wyższym stężeniu alkoholu w wersji eksportowej, jałowiec jest znacznie wyraźniejszy. Podsumowując: w zapachu odnajdziemy wyraźny, lecz słodki jałowiec, skórkę cytryny, delikatne i świeże zioła. W smaku ponownie jałowiec, dość wytrawny z wybijającymi się nutami cytrusowymi. Finisz jest prosty i niezbyt długi. Jest to klasyczny gin typu London Dry.

POZOSTAŁE WERSJE Gordon’sa

Aby wykorzystać trendy konsumenckie prowadzone przez inne giny, w ostatnich czasach wypuszczono na rynek różne odmiany Ginu Gordon’s, takie jak:

Gordon’s Crisp Cucumber Gin

Jest to mieszanka oryginalnego przepisu z naturalnym aromatem ogórka, który został wprowadzony na rynek w 2013 roku.

Gordon’s Elderflower Gin

Na początku 2014 roku dodano Gordon’s Elderflower do rosnącej kolekcji „smakowych ginów” i wyprodukowano go w podobny sposób, z naturalnym aromatem kwiatu czarnego bzu dodawanym do oryginalnej receptury.

Gordon’s Pink Gin

Podobnie stało się w przypadku Gordon’s Pink Gin, który w 2017 roku pojawił się na rynku, aby klienci mogli cieszyć się słodszą wersją popularnego trunku. Z etykiety czytamy: „stworzony, aby zrównoważyć odświeżający smak Gordon’sa, ze słodyczą malin i truskawek oraz nutą czerwonej porzeczki.” Podobno receptura została zainspirowana znaleziskiem z zapisów Alexandra Gordon’a z około 1880 roku.

najnowsze WERSJE 

Najnowsze dodatki do porfolio Gordon’sa
które zostały wprowadzone na Brytyjski rynek to:

 

  • Sicilian Lemon (sycylijska cytryna),
  • White Peach (brzoskwinia) 
  • Mediterranean Orange (śródziemnomorska pomarańcza)
  • 0.0% Alcohol Free (wersja bezalkoholowa)
  • Tropical Passion fruit (tropikalna marakuja)
  • Morelle Cherry (wiśnia)

Miło jest widzieć, że wypuszczają nowe ekspresje i starają się wzbudzić ponowne zainteresowanie wokół marki, która zasługuje na więcej szacunku, choć faktem jest że czasem rażąco próbują naśladować sukces innych ginów (np. Ogórka w odniesieniu do Hendrick’s Gin).

Wśród koneserów ginu, Gordon’s może nie być pierwszym wyborem z wielu powodów, jednak następnym razem, gdy zobaczysz go na półce w barze, zastanów się dwa razy zanim go kompletnie zignorujesz – to śpiący gigant, który zasługuje na szacunek.

Zobacz inne recenzje

Hendrick’s Gin

Hendrick’s Gin

Zobacz też:RecenzjaHendrick's GinHendrick's Gin został wypuszczony na rynek w 2001 roku od razu osiągając sukces i przeszedł do historii wyznaczając wzorce dla współczesnych marek ginu.  Gin Hendrick’s narodził się jako niezwykły, nieoczekiwany.William Grant...

Isle of Harris Gin

Isle of Harris Gin

Zobacz też:RecenzjaIsle of Harris GinIsle of Harris to południowa część malowniczej wyspy szkockich Hybrydów Zewnętrznych, składającej się z Harris i Lewis. Słynie z rozległych piaszczystych plaż na zachodnim wybrzeżu, gór na północy oraz miniaturowych fiordów na...

Opihr Gin

Opihr Gin

Zobacz też:Recenzjaopihr GinOpihr Oriental Spiced Gin został wprowadzony na rynek przez Quintessential Brands w październiku 2013 roku. Gin jest wytwarzany w destylarni G&J i wspierany przez doświadczony zespół.Inspirowany podróżami na Daleki Wschód, straganami z...

Beefeater Gin

Beefeater Gin

Zobacz też:RecenzjaBeefeater GinZa narodziny Beefeater’a, można uznać rok 1863, kiedy to James Burrough kupił destylarnię w Chelsea w Londynie za ówczesną wartość około 400 funtów i zaczął produkować własny charakterystyczny gin. Początkowo gorzelnia kontynuowała...

Monkey 47 Gin

Monkey 47 Gin

Zobacz też:RecenzjaMonkey 47Kompleksowy smak i wspaniała historia, z niesamowitą współpracą z designerami i działem marketingu, Monkey 47 szybko ustanowił swój wysoki status na dzisiejszym rynku alkoholowym. Złożoność i harmonia zamknięte w butelce rodem z aptecznej...

5/5 (1 Review)